söndag 7 november 2021

Stamrosor ~ Standard Roses

Hej på Er
Hösten är underbar med allt förberedande för Våren!
Idag tänkte jag visa lite hur man gör med stamrosor i kallt klimat ( Norden).
Stam rosor är väldigt vackra och perfekt "dofthöjd " för nästan :)

Stamrosor finns ofta i plantskolorna på sommaren, men jag brukar köpa mina på nätet ( finns mycket mer att välja på). Dessa kommer från tyska Rosenpark Draeger

Några är stammen ca 1 meter, passar bra i kruka och några är stammen ca 1.40m, passar bra att plantera på friland.

som vanligt sätter jag först dom i vatten för att dra lite.....

de mindre planterar jag i kruka och förvarar svalt, men inte för kallt. Ex ett garage funkar bra

de större planterar jag på friland med ett bra stabilt stöd.

de på friland bör skyddas från den värsta kylan, så jag har köpt några vinterskydd 

bara att trä på och dra ihop....

sedan fyller jag den med lätt träull
helst inte halm eller liknande, för det blir blött......

och drar ihop med dragkedjan.......
bara att vänta på våren nu :)

ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar