torsdag 2 december 2021

gör en strut av mossa ~ make a cone of moss

vinden viner ute och det är riktigt mörkt, massor med SNÖ också ...
då är det helt underbart att få vara inne och PYSSLA :)
idag ska jag visa hur man gör en vacker strut av mossa...
1.jag tog först en bit hönsnät, ca 70 x 70cm

2. la mossa på hälften och vek över nätet.....

3. vek sedan en gång till och "sydde ihop kanten" med ståltråd....

det blev en fin trekant.....

4. vik en gång till och "sy" ihop igen...

en liten ögla i toppen som man kan hänga konen i....

5. sedan är det bara att "trycka på trekanten, så blir det en strut"

rätta till den så struten blir jämn och fin... rätt lätt eftersom stommen är av hönsnät

6. klä "toppen" med mossa ( den biten kommer att synas efter plantering)

mossan fästes genom att "sy" med tunn Myrtentråd......

bara att hänga upp konen...
och i med en plastpåse ( som håller jord och väta)
och sedan lite jord......

plantera "efter behag"....
jag satte Amaryllis i min, eftersom den var rätt stor.
gör man en mindre kanske det passar bättre med ex. Hyacinter.....
ni som gillar det jag gör kan lätta följa mig på
där heter jag rosegardenmalevik
eller på FACEBOOK 
där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar