måndag 14 juni 2021

Köpa krukodlade rosor från utlandet

Hej på Er
Rosensäsongen är i full gång. I år har jag testat att beställa krukodlade rosor på nätet, från Tyskland. Jag har mycket goda erfarenheter från England innan, men tyvärr stoppade Brexit det. 
 Kanske har man inte hunnit köpa barrotat på våren eller inte funnit det man vill ha. Jag tycker tyvärr att många svenska plantskolor säljer mest gamla sorter, som lätt blir sjuka osv.
Så nu har jag testat att beställa från stora plantskolor i Tyskland.
Först ut var Stange  

perfekt förpackade med lufthål....

fina friska plantor när man öppnar.....

och framförallt nyare sorter från våra rosenförädlare. Här Camille Claudel från Meilland och Vichy från Kordes.

testade även Lubera
bra förpackade..

och helt ok plantor, men inte lika bra som Stange.

även testat ett paket från Kordes ....
i denna låda är det 0st Rosengräfin Marie Henriette, en vacker ros som är mycket frisk

dom skickade i små tajta förpackningar......
Man kan kanske plantera dessa direkt på friland om man vattnar ofta, men jag krukade in dom i större krukor först. Små krukor, men riktigt bra kvalitet på plantorna.


Hoppas ALLA har det fint i sommaren

ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik
eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar