söndag 4 december 2022

Patinera en kruka ~ how to patinate a pot

there is a translator to the right ( in web version)
Lerkrukor är vackert, men kanske mest när dom har "några år på nacken".....
Man kan ha sina lerkrukor utomhus och hoppas på att dom blir vackra, men ofta tar detta många år.
 Det finns knep som påskyndar processen :)

Såhär ser krukan ofta ut när man köper den,.... hel och fin men lite trist..

Bara att skaffa lite filmjölk....

och måla på..... 
uppreda detta flera gånger med några veckors mellanrum, så får du en vacker patina på bara några månader.
Helst ska fat och krukor ha kontakt med marken. Tänk också på att ställa både fat och kruka uppochner, så det inte samlas vatten och blir frostskador.

vill man ännu lite mer "smutsigt" utseende, så blanda i lite jord i filmjölken....

Tänk att det bara är några veckor kvar så vänder det och börjar bli ljusare igen, och då kan man börja förodla fröer och lökar! Ett tips är Sortimentet för "bivänliga" fröer från IMPECTA
Jag tycker personligen det blir färre och färre insekter varje år, så detta kan man tänka på lite extra.
dom har även ett bra erbjudande den 9dec på detta


ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar