måndag 28 februari 2022

dags att beskära dina rosor ~ time to prune your roses

Många säger att man ska beskära sina rosor när "björken har musöron". Jag tycker det är alldeles för sent!
Om man väntar så länge går mycket kraft upp i stjälkarna och skär man då hårt, så blir första blomningen sen. Men den största fördelen med att beskära tidigt är att man skär bort "allt som är sjukt"! Detta gör att man får en lång, frisk blomning. Olika sorters svampsjukdomar lämnar kvar sporer i gamla blad. veka grenar och på jorden. Så passa på att städa ordentligt och "vänd det översta jordlagret" när du ändå beskär. Lagom tid för beskärning är början av Mars till början av April, beroende på var i Sverige du bor. OBS! Sverige är ett avlångt land, så det kan givetvis skifta, men betänk att alla plantskolor har krukade rosor ute redan i mars, så givetvis tål rosorna en del kyla. Men det bör inte vara mer än 6-7 minus efter beskärning.
vad behöver man då! jo ett par riktigt grova handskar och en sekatör!

1. Rabattrosor

skär hårt, cirka 10 cm över marken.

skär gärna strax över ett skott...

passa på att luckra jorden och "vänd ner " det översta jordlagret ( så att svampsporer inte är i dagen).

lite pyssel, men snart ser det ut såhär...
rabattrosen "Royal Copenhagen" , stark söt doft

2. Klängrosor

skär bort alla svaga grenar och allt som ser "sjukt och dåligt ut"

klängros efter beskärning.....

3.Buskrosor

korta in grenarna cirka en tredjedel...
Jag brukar beskära de yttre grenarna lite kortare, så blir busken kompakt och fin. Märk här att jag har gjort en "liten grop" runt plantan, så blir det lätt att gödsla och vattna hela sommaren!
Jag planterar alltid mina rosor DJUPT, så på detta sätt blir det många fina skott nerifrån och busken klarar sig bra på vintern.

Lite pyssel är det, men snart ser det ut som på bilden ovan, helt underbart!
Austinrosen "Strawberry Hill"

eller här ..... Austinrosen "The Wedgewood Rose"
ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar