måndag 2 februari 2015

renoverat ett gammalt slagbord ~ makeover with a really old table


there is a translation bar to the right
ja nu ska jag visa ett jobb som jag är riktigt nöjd med....
fick tag på ett vackert gammalt slag bord från cirka 1800
men det var hårt åtgånget och massor med sprickor, färgflagning mm
bara att slipa och spackla i...


såhär såg det ut efter slipning och spackling och sedan slipning av spacklet....

färgen som det skulle målas med var Chalk Paint Old White
och eftersom det ska stå hemma hos Ulrika...... var det hon som målade.
två gånger :)
kulören är Old White


det stora handsmidda spikarna hade blivit lite för glansiga vid slipandet, så de fick lite svart färg på sig... 
och hela bordet hanslipades med sandpapper efter målandet...
här ser vi Ulrika som går och målar i...


mitt jobb var att först vaxa hela bordet med Clear Wax och sedan med lite Dark Wax för den "rätt patinan"
för inte vill man att ett drygt tvåhundra år gammalt bord ska se nymålat ut......


efter min vaxning gick Ulrika runt med den vita färgburken och fixade till bordet så det blev precis som hon ville ha det.
sedan ytterligare ett lager med Clear wax....

ja visst var det mycket jobb...... 
bordet är cirka 2,15meter gånger 1.05
alltså STORT :)
men se...

jag tycker det blev helt UNDERBART

gammalt ,,,,, men ändå fräscht med den rätta känslan...
patineringen blev helt ok..

Hoppas ALLA får en bra start på veckan
och gillar ni att renovera möbler.
missa inte den trevliga gruppen
CHALK Paint Lovers on Facebook
massor med INSPIRATION
och vill ni se mer som jag fixat till med så klicka HÄR
många undrar var jag köper mitt material
och det är på den trevliga Webbutiken DAHLIA
kramkram
Håkan




5 kommentarer:

  1. Helt nydelig. Så flink du er:-)

    SvaraRadera
  2. Helt nydelig. Så flink du er:-)

    SvaraRadera
  3. Oj, vad fint det blev. Har exakt samma slagbord ( arvegods och 6:e generationen som har det)fast jag har tagit bort all färg på det. Nu blev jag sugen på att måla det som ni gjort...
    Vi får se vad som sker:).
    Gun

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Jag har ett stort Norden bord( ikea) på den inglasade altanen som jag måste/vill måla om . Jag kanske ska använda mig av denna omtalade färg?

    SvaraRadera