tisdag 14 juli 2020

Stamrosor ~ Standard Roses

Här i våra kallare klimat är det svårt att få Stamrosor att överleva vintern ( ympstället sitter uppe i kronan och blir då helt oskyddat mot kylan)
Då jag brukar ta en stor plastkruka och mäta ut...

sedan gräver jag ett hål som krukan ska passa bra i.
Olga gillar att hjälpa till :)

passa in krukan i hålet..

sedan har jag stamrosen i en likadan kruka....

bara att sätta i dom i varandra...
ser snyggt ut under säsongen och sedan framåt jul lyfter jag bara upp krukan med rosen och vinterförvarar den frostfritt eller i alla fall inte mer än kanske 5 minus. Den behöver inte ha ljus, så det brukar vara lätt att hitta något bra utrymme.
Till våren är det bara att sätta i den i krukan igen. smart, eller hur :)

Stamrosor ger ett vackert inslag i trädgården och blommorna är på väldigt bra "lukthöjd"
här en med rose "Golden Celebration"
ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar