söndag 13 oktober 2019

gör en vacker ljungboll ~ make a cute "ball" of hetaher

there is a translator to the right ( in web version)
idag tänkte jag visa hur man lätt gör en "LJUNGBOLL"
affärerna är fyllda med ljung så det är lätt att hitta material!
först tog jag tå stycken "blomsterkorgar", sådana som man har sommarblommor i..
( finns på stormarknader, plantskolor, nätet, blomsterhandeln.. )

klippte upp så hålen blev något större ( så rotklumpen på ljunegn går att trä igenom)

klädde insidan med plast... fäste plasten med vanlig ståltråd...

sedan gjorde jag hål i plasten där rotklumparna ska igenom...

bara att trä igenom rotklumparna.
jag använde riktigt stora, kraftiga plantor.. har man mindre plantor får man använde fler...

fyllde på med lite jord och vattnade väl.....
bara att göra likadant med den "andra halvan"..

jag la sedan ihop "halvorna" och fäste dom med ståltråd...

och Simsalabim!..... så har man en LJUNGBOLL!
fäst något att hänga upp bollen med.
jag använde en guldkedja.

ljungbollen står sig fint i höstens regn och rusk.
blir det torrt väder en längre tid så duscha bara bollen med vatten
ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar