måndag 24 oktober 2016

NU är det dags.... ~ time to START

there is a translator to the right
ÄÄÄÄÄÄNTLIGEN är det dags!!!!
man får" börja att JULPYSSLA
i helgen plockade jag en hel del mossa.... detta underbara naturmaterial som det går att skapa det mesta med.....
här har jag tagit en gammal trådkorg och trycker mossa mot innerkanten.....
lite plast inuti mot mossan och sedan jord......
vattna.....

i med några hyacinter ( börjar komma i butikerna nu)
och "vek" upp mossan runt själva lökarna...

visst blev den fin :)

 om vill man ha en rosett på så.....

här har jag målat lite vanliga lerkrukor vita.....

på med lim... och sedan lite vanligt spetstyg...

vik runt kanterna och sedan finklipp...

knyt en passande rosett...

limma fast den och pressa med något tungt......

så har man en Romantisk julkruka.....

det är definitivt dags att sätta Amaryllislökarna nu. för blomning i December....
låt lökarna dra i vatten en natt innan plantering...

fler krukor med Hyacinter.......


fler krukor som jag gjort...
här har jag limmat fast gammalt tidningspapper och slitit kanten.....
Visst är det en kul tid nu fram till JUL?
kram kram 
Håkan

2 kommentarer:

  1. Thank you for reminding - yes, it's time to start! I'm glad I have enough moss in my own garden, and I like your idea to use a wire basket. Will do that! Have a great weekend!

    SvaraRadera
  2. Tack för tips, och påminnelsen om Amaryllisen.
    Ljuvlig mosskruka.
    /Marika

    SvaraRadera