onsdag 12 oktober 2016

nu är det dags att plantera ROSOR ~ time for planting ROSES


 
there is a translator to the right
Nu är det perfekt tid att plantera ROSOR..... denna underbara blomma som blommar från slutet av Maj till mitten av November ( här i södra Sverige)
antingen kan man köpa krukade rosor ( ofta för halva priset nu) eller beställa på nätet...

man man beställer på nätet kommer det ett litet fint paket hem till dörren...
rena julafton :)


 
inne i paketet ligger det barrotade rosplantor...
till vänster ser ni "ympstället" , där ädelros möter vresros....detta är det känsliga stället på rosen...
( till höger "Royal Jubilee")

 
låt rosorna dra i vatten några timmar...

har man inte tid att plantera just nu, så "jordslå" bara rosorna och plantera vid ett senare tillfälle...

 
sedan är det bara att börja GRÄVA :)
DJUPT!! minst 50cm....

sätt ner rosplantan och jordförbättra gärna lite.....

fördelen med att plantera DJUPT är att ympstället är riktigt skyddat..

vattna sedan rikligt......

och lägg på jord igen.......
ni ser att rosen nu står riktigt skyddad första vintern.....
till Våren så "krafsar" man upp en håla runt själva plantan, så den kan växa och förgrena sig fint....
( blir även bra att vattna och gödsla i "hålan" första året)
nästa höst återställer ni jorden ( så att det inte är något hål längre runt plantan)
och rosen står skyddad i många år framåt....
skulle det sedan bli en riktigt kall vinter något år, så fryser plantan max tillbaka till jordnivå... man kan då "krafsa" upp ett hål runt plantan igen... och rosen kommer fint på nytt :)
jag har ALDRIG haft en ros om har frusit bort i min trädgård och då har jag ändå över 300 rosbuskar...

det kan ta emot lite att gå ut och plantera nu på hösten, men det är bästa tiden, för då hinner plantan rota sig ordentligt till våren och man får en fin blomning redan första sommaren....
och man ska inte glömma hur fint det kommer att bli...

kanske såhär...
rosen "Strawberry Hill"

eller såhär.....
rosen "The Wedgwood Rose"

varför ska man vänta på Paradiset tills man dör?
LYCKA TILL!!
Håkan

2 kommentarer:

  1. Hej! Nej, varför ska man vänta tills paradiset? Om man kan skapa ett eget! Tack för jättebra tips om hur man får rosor att trivas och överleva. Har försökt i alla år, och lyckas med en del, men har svårt med de lite "kinkiga". Att gräva djupt och sen ta bort jorden till våren! Det ska jag göra hädanefter. Jag bor på en grusås, så jordlagret är inte djupt, men det kanske funkar ändå? Jag har ett litet tips som jag kan dela med mig av. Ville ha en klängros på husgaveln. Men det är sand hela vägen in till grunden. Så jag satte rosen i en större plastkruka med hål i botten. Grävde ner den en bit från grunden, så djupt att bara en bit av kanten syntes. Där har den nu stått i tre år och håller sig frisk och fin och växer lagom mycket. Den har rotat sig ordentligt genom krukhålen och jag ger den bara rejält med vatten, när det är som torrast. Ofta när jag har platsbrist ställer jag växten i sin kruka på jorden och sen rotar den sig och sköter sig själv. Trots den sena årstiden så blommar en del rosor på nytt, eller ännu. Den finaste är nog en rosa ros, där knopparna ser exakt ut som marsipanrosor. Vet inte vad den heter för det måste vara en väldigt gammal sort. Det är en buskros, och den växer också precis intill huset och delar plats med en massa vin och buxbom. Jag såg den inte när vi flyttade hit, men nu har den behagat visa upp sig. Roligt att jag hittade dig och din blogg. Det är inte ofta jag inspireras av andra, utan kör väl mest på efter eget tycke! Vänligen/Karin G

    SvaraRadera
  2. Nice gardening. The flowers are very pretty ♥

    SvaraRadera