måndag 3 oktober 2016

gör en vacker ljungboll ~ how you make a cute "ball" of heather


there is a translator to the right
idag tänkte jag visa hur man gör en "ljungboll"
nu säljs det massor av ljung billigt ..... så det är klar man ska passa på att frossa lite....
jag tog två stycken trådkorgar ( finns på plantskola, blomsterhandel) som man egentligen har till odla sommarblommor i....

klippte upp lite så hålen blev större.....

klädde med plast på insidan.....
lätt att vira lite ståltråd runt kanten så plasten sitter fast...

sedan gjorde jag hål i plasten precis över de hål jag hade klippt i själva korgen....

och började trä in ljungplantor....
man får trycka ihop själva rotklumpen lite när den ska genom hålet....

gjorde likadant på andra halvan...
vattnade ..
och sedan på med lite blomjord.....

och la ihop halvorna med varandra......
virade ihop halvorna med ståltråd......

trädde i en kedja och så var den klar.
hur lätt som helst....

och den håller bra även om det blir frost.....

vattna/duscha den lite då och då.......
men annars klarar den sig fint länge.

ni som gillar vad jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM
där jag heter rosegardenmalevik
eller FACEBOOK

Hoppas veckan börjar bra för ALLA
kram kram 
Håkan

2 kommentarer:

  1. Superläcker, funderar på att försöka mig på en. Tack för ditt fina tips

    SvaraRadera
  2. Otroligt vackert, om jag bara skull hitta mina gamla amplar ,Nette

    SvaraRadera