söndag 23 oktober 2016

en fin makeover ~ a really great makeover

there is a translator to the right
fick tag på denna gamla byrån för ett tag sedan.....
trasig i fanéren och lite allmänt trist....

och gjorde om den till detta utseendet.....
visst blev den fin?
nu ska jag visa hur jag gjorde...

först målade jag två gånger med kritfärg ( färg som fäster direkt på alla underlag)
jag valde JDL Vintage Paint "French Beige"

Ulrika ville göra Decoupage på lådorna, jag var lite tveksam....
men hon började limma på det översta lagret på lite servetter som jag hade...
sedan fin skar hon kanterna med kniv..

 
och målade på lim en gång till ( tunt)
vi använde blankt Decoupage lim.... men jag har hört att det går lika bra med vanligt trälim som man späder med vatten...

sedan var det dags för vaxning och "patinering"......
först ett lager med "clear wax" och sedan lite "dark wax".....

lät det torka. och skruvade på beslagen igen...

när vaxet är helt torrt så kan man putsa lite på ytan. så den blir blank och får ännu bättre "patina"...
till vänster en detaljbild på mörkt vax i det ljusa vaxet....

lite färska rosor från trädgården..
( ja det blommar fortfarande riktigt fint)

Och så var den klar.
och jag måste ju erkänna att allt mitt tvivel på Decoupage på lådorna är borta :)
ni som vill ha mer INSPIRATION

JOIN


eller 

CHALK PAINT Lovers on Facebook

Hoppas veckan börjar bra för ALLA
kram kram 
Håkan

5 kommentarer:

  1. Så originellt och så "rosigt". Jättekul byrå. Ser att du numera målar med Vintage istället för Annie Sloan. Har precis börjat och bara gjort ett (1) bord ännu. Varför har du gått över till Vintage? Vilka egenskaper är du ute efter? Är fast i detta efter en pjäs så jag är lite nyfiken, du har ju såååå lång erfarenhet av att måla med "chalk paint".
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Beautiful makeover, I love it!

    SvaraRadera
  3. Den blev superfin! Helt i min smak, måste prova!

    SvaraRadera