tisdag 24 november 2015

förgyllt en Gustaviansk stol ~ gilded a Gustavian chair


there is a translator to the right
förgyllningen klar.,men det ser lite "nytt" ut.....
att förgylla med bladguld är rätt så lätt... ni kan se hur man gör HÄR
stolen är målad med Chalk Paint "Old White". ni kan se hur man gör HÄR

dags att ta fram vaxet......

på med "clear wax" och "dark wax". jag lägger på "clear" över hela ytan först och sedan "duttar" jag i med "dark wax".. så det blir lite patina :)
fördelen med att lägga i det mörka med en gång är att det går bra att "efterjustera" då......
när vaxet har torkar så kan man polera lite med en trasa. det blir snygg yta då....

visst blir det fint :)
om ni undrar om byrån bakom, kan ni se hur jag gjort den HÄR
sedan klädde jag om stolsdynan med ett gammalt handvävt tyg från 1800talet ( ett gammalt lakan köpt på Tradera).... n kan se hur man klär om HÄR

ena stolen klar..... dags för nästa....

underbart med höstmys.....

jag passade även på att vaxa min toppstjärna ( som jag förgyllt, ni kan se i ilägget innan)

ska bara polera den lite när vaxet har torkat.... tror den blir bra...
sitt nu inte och deppa i mörkret. börja MÅLA istället :)
för mer INSPIRATION, kolla gruppen nedan

join CHALK PAINT Lovers on Facebook

Hoppas ALLA har det fint
kram kram 
Håkan

2 kommentarer:

  1. Your chair and star are beautiful. My favorite thing in this post is that beautiful candle sconce with the rosary hanging from it! Just fabulous! Thanks for sharing at Home Sweet Home!

    SvaraRadera