onsdag 7 oktober 2015

vinterförvara och flytta rosor ~ moving and wintercare

there is a translator to the right
ofta har man både rosor och andra växter i stora krukor på sommaren.....
om man låter dom stå kvar gör frosten att dom dör.. kylan blir för tuff om den kommer från "alla håll"

lyft upp dom ur krukan och kör dom till ex. trädgårdslandet...

gräv en fåra och lägg försiktigt ner dom...

trampa till lite försiktigt så rötterna kommer i kontakt med jorden....

ja... ett par grova handskar mot alla taggar är bra :)
förresten... ni som inte gillar taggar... det finns flera fina sorter som är helt taggfria
bla Austinrosen  "Tea Clipper"

och täck med jord..... täcker man en bit upp på stammarna så klarar dom sig riktigt bra.
till våren är det bara att lyfta upp dom och sätta dom i ny jord i krukan igen..... Lätt som en Plätt :)

det är även bra tid att flytta buskar nu...

bara att gräva upp busken med en så stor jordklump som möjligt.....

hm...... jag ser visst lite arg ut., men det är jag INTE :)

flytta hela busken.....

gräv nytt hål... och ner med busken...

på med jord och tryck till lite försiktigt......

trevliga höstbestyr i trädgården..... men glöm inte att njuta av de sista blommorna.....

ofta får man ihop en fin bukett även vid denna årstid...
visst är ROSOR FANTASTISKA!!!!
kram kram 
Håkan

2 kommentarer:

  1. Varför flyttar du buskarna? Eller missade jag något du skrivit, haha?
    Elzie

    SvaraRadera
  2. Nu är det slutet av februari 2016. Jag behöver flytta mina rosor NU pga nybyggnation. Tänkte sätta dem i krukor och försiktigt försöka väcka dem. Tror du det går?

    SvaraRadera